fredag

Lavendelhøsting


 I dag har jeg høstet inn den første lavendelen.
Latin (Lavendula officinalis)
 Noe av den er så vidt begynt å blomstre.
Lavendel skal høstes før den blomstrer,
da er duften sterkest.
 Jeg har 20 lavendelplanter i den lille åkeren.
Jeg plantet de i fjor, 14 overlevde snø og mus...
 Så 6 ble kjøpt nye i år, de blomstrer ikke før til neste år.
Får håpe at alle overlever vinteren og blir ennå kraftigere.
 Vakre er de, og dufter godt.
Det sies at lavendel virker beroligende....
Lavendel brukes i duftposer,
 men blir også brukt som krydder til fet mat.
Skal men bruke lavendel som
smakstilsetningt i kaker,syltetøy og dessert,
må man ikke bruke for mye, da blir det bittert.
 Jeg har bundet lavendelen sammen med hyssing,
Og hengt den til tørk på trappa.
Jeg får henge de inne senere, vist den ikke tørker.
Tror jeg skal vente et par dager til,
 før jeg plukker neste bukett.
Ha en fin lørdag! : )

13 kommentarer:

liven sa...

Lavendelen er så nydelig....og har den deiligste duft!!
Har litt problemer med å få de gjennom vinteren jeg.....så det blir å kjøpe nye når våren kommer:o)

ha en fin helg Gry

Sologbolig sa...

Herlige lavendelplanter. De står i full blomst her også, men det pøsregner jo hver dag så eg har ikkje gidda å gå ut i hagen og klippe de inn. Ha ei flott helg.

Yvonne sa...

Lavendel er nydelig! kanskje jeg skulle ha utnyttet min lavendel i år også:) men her regner det og blåser sånn at den ville nok aldri ha tørket før den hadde blitt blåst bort hehe kjekt at du skrev om hva man kan bruke lavendel til:) har lurt litt på det.

Ha en super helg!!

Sivs hus sa...

Hei, Takk for koselig hilsen. Lavendel er nydelig. klem Siv

Klarafina sa...

Deilig duft av lavendel...man kan jo ha litt i småkakene også :)

Tove `blogg verden sa...

Så hærlig :) Lavendel er så nydelig- både lukt og utseende :)
Klem Tove

Eikerota sa...

Å så nydelig og for en flott kjøkkenhage du har! Jeg elsker lavendel, men rakk ikke høste dem før de blomsret ut.

Eikerota sa...

Hei og takk for besøket på Eikerota. Det var godt jeg lærte at lavendel skal høstes så tidlig. Mine er blomstret ut allerede. For en koselig kjøkkenhage du har! God klem - gleder meg til septembervinduet ditt, nå er høsten igang og jeg liker det!;-)

Tino sa...

Hei
Takk for hyggelig hilsen, det føles godt å være tilbake.
Lavendel dufter så nydelig, og er utrolig dekorativt. Skulle ønske jeg fikk de til gjennom vinteren også.
Ønsker deg en herlig søndag!
Klem T

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Så flott Lavendel du har!
Overvintrer de ute hos deg?
Trodde ikke de tålte kulde noe særlig, jeg har derfor prøvd å overvintre den i kjelleren...men ikke engang det gikk:((
Kjøpte ny i år igjen, de dufter jo så fantastisk!

Fin ny uke til deg!

Ruths datter sa...

Så flott å dyrke sin egen godlukt. Lavendelduft er herlig.
Klem

Mamma C sa...

Jag bakade lavendelkakor ett år. Men det var inte poppis här hemma. Dom tyckte att lavendel ska man ha i tvål.
Kram Mamma C

Rosita Vargas sa...

En cada rincón de mi casa tengo lavanda me encanta es muy bella y aromática, cuando abro las ventanas el aroma se hace sentir,es una maravilla,me gusta mucho el jardín reluce toda la casa,abrazos grandes y felicitaciones también por éste blog.