mandag

Nå skinner sola i vinduskarmen.

I karmen står det ei flittig Lise
med raue blomster så slank og
fin.
Det er så morro å stå og vise
seg fram for sola i stasen sin.
Heisann!
Og dudliattentei!
For sola og deg og meg.

Han Filiokus i kalvebingen,
han danser ringdans med stor
kommers.
Nå greier`n takta i innersvingen
og setter halen sin rett til værs.
Heisann!
Og dudliattentei

Ja, sola skinner på
hønsetrammen,
så snøen bråner ved hver en
vegg.
Og høna kjenner seg rau i
kammen
og går mot reiret og legger egg.
Heisann!
Og dudliattentei!
For sola og deg og meg.

Hu Kari traller og ler mot sola,
da kommer noen i tunge sko.
Og opp går døra og inn han
Ola,
så tar de springdansen begge to
Heisann!
Og dudliattentei!
For sola og deg og meg.
Alf Prøysen
For noen år siden (1996) malte jeg dette bildet, etter denne sangen.
Nå er det fraktet til vår datter,
og det henger på kjøkkenet hennes i Trondheim.

18 kommentarer:

Linda sa...

Hei!Koselig sang og flott bilde.
Synger den mye på jobb el leser den som dikt.Linda :))

FO - 2 sa...

Din datter er veldig heldig! Nydelig maleri! :)
Håper at du har hatt en fin påske, så vil jeg få ønke deg ei fin ny arbeidsuke. :)
God klem fra meg.

Fjordheim sa...

Ja det er en herlig vårsang som vi ofte sang i barnehagen da jeg jobbet der.
Nydelig bilde du har laget. dete r nok koselig for din datter å ha det.
Ha en god dag :)

Charlotte sa...

Nydeligt maleri og hyggelig tekst.
Flotte, duse farver billedet har.
Rigtig god uge til dig.
Charlotte i DK
www.herhosmig.blogspot.com

Tino sa...

Så koselig bilde og sang. Nå var det mange innlegg her som jeg ikke har fått med meg. Ikke alltid det kommer opp oppdateringer.
Ønsker deg en fin uke :)

Muffin sa...

Så morsomt gjensyn, jeg tror vi hadde dette bildet på den kalenderen vi laget sammen! Jeg må visst dykke ned i arkivet mitt for å se om jeg kan finne et eksemplar av den.

liven sa...

Heisann Gry:o)
Denne visen er så koselig og det var bildet du har malt også:o)
Tenker datteren din er glad for å ha fått dette:o)

Ha en fin kveld:o)

IngersATELIER sa...

Så koselig et bilde, sangen også. Du er så flink og kreativ med motivene.
Håper du har hatt en flott påske, god uke videre til deg!
Klem fra sør!

Jorun sa...

Bilde var vakkert og sangen fikk meg i godt humør! Den sang mormor for oss barna da vi var små, og jeg kan kjenne følelsen av mormorfanget og den glade sangen.
Deilige barndomsminner.
Ha en fin dag!

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Så vakker bilde, til flott sang!!
Kjempekoselig!!
Ønsker deg en flott kveld!!

Besta sa...

Artig...denne sangen er jeg glad i, vi synger den mye på småbarnsang. Flotte tegninger. Klem

Gårdsromantik sa...

Så charmig - nu fick man sommarkänslor!

Klem Maud

Jorids BestemorBlogg. sa...

Så flink du er veldig inspirerende og følge deg!!
Ønsker deg en fin og kreativ uke!!

Sivs hus sa...

hei, takk for hyggelig hilsen. Så herlig tekst og vakkert bilde- det blir et flott blikkfang og minne hos din datter. klem Siv

Janne i Fagerlia sa...

Din datter er heldig som har en slik flink og produktiv mamma. Denne sangen husker jeg godt fra mine første skoleår.

Monica sa...

koselig sang og koselig bilde:) ønsker deg en nydelig helg:)

Anonym sa...

Hei! Fikk opp bloggen din på google, og syntes du hadde et nydelig bilde til sangen =) greit om jeg låner det til blpoggen min?! Legger selvfølgelig med link til din blogg under bildet ;) Fantastisk side og god kreativitet!
-mvh Birgitte

Magdalena sa...

hei på deg...
så kooosleigt innlegg...
gikk selv og trallet på den sanges her en dag,- både katten og hønene koser seg i finværet...